Автор: Иван Чолаков
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Публикувано в: Славянски диалози, XIV, 2017, 20
Анотация: Методика на българския език (1924) от Димитър Грънчаров е част от българското методическо наследство от първата половина на ХХ век, когато хербартианството в родната образователна система вече се готви да отстъпи място на експерименталната педагогика в лицето на П. Цонев и под влияние на новаторските идеи на Л. Георгиев и И. Хаджов. В този смисъл разглежданият труд на Грънчаров заема централно място в историята на българската методологическа мисъл, който обаче не е бил досега обект на специално изследователско внимание. Започвайки своята педагогическа дейност като последователен хербартианец, в тази Методика той все по-осезаемо апелира към творческа свобода на учителя в образователния процес и към активното използване на различни методи и похвати с цел развитие на комуникативноречевите умения на учениците.
Ключови думи: Димитър Грънчаров, методика, педагогика, образователен процес, дискурс